De jonge fotograaf Sébastien Van Malleghem wist de jury te overtuigen met zijn pakkende serie Prisons, waarvoor hij gedurende enkele jaren het leven in Belgische gevangenissen documenteerde.

De serie wordt getoond in het Paleis voor Schone Kunsten, van 13 november 2015 tot 3 januari 2016.
Sébastien Van Malleghem (1986, Rosières) heeft met Prisons (2011-2014) een gevoelige snaar geraakt. Na zijn serie Police (2008-2011), waarvoor hij het reilen en zeilen bij de Belgische politie op het terrein volgde, heeft hij zich toegelegd op onze Belgische gevangenissen. Het resultaat van zijn jarenlange werk is een intense reeks in zwart-wit, die op niets verhullende en authentieke wijze het dagelijkse leven achter de tralies documenteert. Van Malleghem richt zijn lens op wat we niet willen zien: de gaten in ons juridisch systeem, in ons land dat idealen van recht en menselijkheid hoog in het vaandel zou dragen. Eens in de gevangenis, worden gedetineerden onttrokken uit het zicht van de maatschappij, en sluiten we collectief onze ogen voor hun lot.
De multidisciplinaire jury koos met veel overtuiging voor deze serie, wegens de urgentie van het onderwerp en de consequente uitvoering ervan. Van Malleghem benadert de gedetineerden vanuit een universeel gevoel voor humaniteit. Uit zijn foto’s spreekt een enorme betrokkenheid en respect voor zijn onderwerp.
Fotograaf en jurylid Hugues De Wurstemberger benadrukt graag het humane aspect: ‘Het werk van Van Malleghem toont een harde sociale realiteit die we niet willen kennen. Zijn foto’s zijn meer dan beelden,’
Ook Maarten Goossens van Nikon ziet in Van Malleghem een moderne versie van traditionele verhalenvertellers als Jane Atwood: ‘Zijn werk getuigt van een groot engagement en empathisch vermogen. ‘De serie Prisons is pakkend, maar niet op een kleffe manier.’
Jan Desloover, chef beeldredactie bij de Standaard, looft de keuze van het onderwerp. ‘Waar veel fotografen hun onderwerp op exotische locaties gaan zoeken, heeft Van Malleghem een relevant en actueel thema uit eigen land belicht.’
Ook reportagemaker Hilde De Windt is het hier mee eens: ‘Ik vind het mooi hoe we met de Monography Series Award een forum kunnen geven aan een Belgische fotograaf, over een Belgisch onderwerp, in een Belgische instelling als BOZAR. Alles klopt gewoon.’
De jury geeft tot slot ook een eervolle vermelding voor fotograaf Gert Verbelen die deelnam met zijn serie The Inner Circle of Europe. Hij reisde hiervoor een jaar lang door de 18 lidstaten van de Eurozone en fotografeerde het ‘middelpunt’ van elk land, waar hij zich liet onderdompelen in het dagelijkse leven. Het strakke concept en zijn innoverende, superieure uitvoering trokken de aandacht van de jury.
Voor deze derde editie stelden NIKON en BOZAR een multidisciplinaire jury samen om de inzendingen van de fotografen te beoordelen: Hilde Windt (reportagemaker voor VRT), Jan Desloover (chef beeldredactie De Standaard), Saskia De Coster (auteur), Hugues De Wurstemberger (fotograaf), Maarten Goossens (NIKON) en Christophe De Jaeger (BOZAR).
De Monography Series Award bekroont het oeuvre van een Belgische fotograaf (van Belgische nationaliteit of al minimum één jaar wonende in België) en geeft hem of haar de kans een solotentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten te presenteren. De vorige edities werden gewonnen door Annemie Augustijns (2013) en Titus Simoens (2014).
Al voor 25 euro per jaar kun je vriend van Fotoexpositie.nl worden. Je maakt met je bijdrage het werk van Fotoexpositie.nl mogelijk èn je wordt genoemd op de voorpagina van de website.



| a | b | c | d | e | f |
| g | h | i | j | k | l |
| m | n | o | p | q | r |
| s | t | u | v | w | x |
| y | z |
Fotoexpositie.nl is de website met informatie over exposities, fotografen en fotonieuws in Nederland.
Voor vragen en tips kun je ons bereiken op info@fotoexpositie.nl